Tutu love ♥

Toen ik de nieuwe stoffen van 'See You at Six' zag, was ik, zoals heel velen, op slag verliefd! Vooral de tule sprak me enorm aan. Het speelde al heel lang in mijn hoofd om eens een tulerokje te proberen. Als ik de 'nude tule' van de Playtimecollectie zag, was dit het kleurtje dat volledig in mijn idee paste! Toen ik de tule in mijn handen kreeg, had ik een echt wowgevoel... zo zacht en soepel!!


Naast de tule kocht ik ook de visjes van de Playtime-collectie. Ik vind de combinatie van deze twee stofjes echt zo mooi! Ik maakte in dit katoentje een Jozefien Blouse (een eigen patroontje, dat ik misschien ooit nog verder uitwerk hihi).


Als rekker gebruikte ik een mooi exemplaartje dat ik vond bij galleryfabrics. Beige elastiek met gouden accentjes. Omdat deze redelijk stijf is, heb ik de lengte van de rekker niet te klein genomen (anders krijg je buikpijntjes). Ik mat de buikomtrek van Fientje en kwam voor haar met een lengte van 50 cm (inclusief naadwaarde) toe. Hoe je de rekker mooi afwerkt kan je op de superduidelijke tutorial van Mina dotter vinden. 

Voor het knippen van de tule heb ik een klein trucje gebruikt. Ik plakte op mijn tafel schilderstape als lijn voor het knippen. Het voordeel van schildertape is dat die de verf niet meetrekt (bij geverfde tafels).

Hieronder enkele foto's om duidelijk te maken wat ik bedoel:


Op deze manier kan je de stof met gewichtjes (in mijn geval kookpotjes) positioneren en ze aan de rand van de tafel afknippen op gewenste lengte... Handig niet?



Om er voor te zorgen dat de stof niet door gaat hangen, legde ik de overtollige stof over een stof. Knipt veel gemakkelijker als de stof wat gespannen staat.


Ik knipte voor het tule rokje (maat 92/98) twee repen van 24 cm en knipte de stof dan in de helft. De stof heeft een stofbreedte van 3 m dus dit komt neer op 4 repen van 1,50 m. 
Het mooi op elkaar leggen van de repen was eigenlijk het moeilijkste aan dit rokje. Tule verschuift heel gemakkelijk. 

Als de stof mooi op elkaar lag, fixeerde ik ze met clipjes en naaide ik de zijnaden dicht.
Ik heb dus de vier repen aan elkaar vastgenaaid.

Ik had een beetje schrik om te naaien met tule, maar eigenlijk viel dit wel mee. Ik voorzag bovenaan twee rimpeldraden en rimpelde de stof.

Voor dit exemplaartje week ik een beetje af van de tutorial van Mina dotter. Ik naaide de tule met de goede kant op de goede kant van de elastiek. Op deze manier gaat de tule wat meer pof staan.


Omdat de tule doorschijnt, is een onderrokje noodzakelijk. Ik knipte uit een wittte katoen een reep van 21 x 140 cm. Nadat ik de zijnaad dicht naaide, overlockte ik de onderkant van de reep en zoomde hem 2 cm om. Ook de onderrok voorzag ik van twee rimpeldraden. Na het rimpelen bevestigde ik deze aan de andere kant van de elastiek. De elastiek zit dus als het ware tussen de tule en de onderrok gesandwiched. 


Nadat alles aan elkaar vast hangt, overlockte ik de verschillende lagen voor een mooie afwerking.

Ik ga mijn postje toch eindigen met wat fotospam, ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt 😏.







Stof blouse: Fish-cotton lawn( See you at six)  gekocht bij Galleryfabrics

Stof rokje : Tule Nude van See you at six

Elastiek: Galleryfabrics



Beide exemplaartjes ook beschikbaar op From Baila with love



Bedankt voor je bezoekje! 

Ps: Je kan me ook volgen via instagramfacebook en/of bloglovin



x Iris x