Jurkje met veel frullekes

Normaal ben ik niet echt een voorstander van veel frullekes aan een jurkje. Wanneer ik aan dit jurkje begon, was dit initieel dan ook niet echt de bedoeling. Het patroontje dat ik gebruikte, viel me echter een beetje tegen waardoor ik heel wat aanpassingen heb moeten doen. Uiteindelijk ben ik toch tevreden met het resultaat. Fientje heeft het al veel aangehad, waaronder op haar verjaardag vorige maand. 



Het oorspronkelijke patroon komt uit een 'oude' winter knippie (2015 geloof ik). Dit is een patroon voor een jurkje met lange mouwen en een diepe halsuitsnijding met knoopjes. Omdat ik de uitsnijding liever achteraan had draaide ik het voor -en achterpand om. Heel leuk omdat het blote rugje zo af en toe komt piepen (frulleke nummer 1).


Omdat ik graag een jurkje met ruffles wou maken paste ik het patroon van het voor- en achterpand een beetje aan. Hoe ik dit deed kan je hier terugvinden (frulleke nummer 2).


Voor de ruffles knipte ik eenvoudigweg repen van 4 cm die ik naar de uiteinden toe iets spitser maakte. 
Ik werkte ze af met een rolzoom waardoor ik  geen verlies had in breedte. Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om ze breder te nemen.

Mijn eerste versie van het jurkje viel me enorm tegen. De lange mouwen waren heel lomp en het jurkje was in de taille veel te groot. 
Ik zette daarom de schaar in de mouwen en werkte ze af met een elastiekje in de zoom. Hierdoor poffen de mouwtjes leuk op (frulleke nummer 3).




Om het tailleprobleem aan te pakken, was er meer werk. Ik prutste de zijnaden volledig open en voorzag langs beide kanten een lint. Door een strikje te knopen, kon de taille heel wat aangepast worden (frulleke nummer 4).





Zoals jullie hierboven wel lazen, heb ik door al mijn aanpassingen heel wat extra frullekes toegevoegd. Maar geef toe voor ene keertje kan dit geen kwaad :-). Meer foto's kan je ook hier terugvinden.


Patroon: aangepast patroon uit knippie

Stof: Modecoupon

Bedankt voor jullie bezoekje! 


PS: Je kan me trouwens ook volgen via instagramfacebook en/of bloglovin