Hoe verklein je de Marieke jumpsuit? #nonprofessionalway

Al meerdere foto's van de Marieke passeerden mijn instagramaccount. Ik was opslag verliefd (vooral op de jumpsuitversie) en ging daarom eens kijken op de website van Ikatee. Tot mijn grote spijt was de Marieke slechts beschikbaar vanaf 3 jaar. Ik zou nog een jaartje moeten wachten... Of toch niet? 
Het jeukte zo dat ik het patroontje aangepast heb. En ik ben echt heel tevreden van het resultaat.


Als stof gebruikte ik een geel-wit streepjes katoentje dat ik uit modecoupon haalde. Ik ben echt verliefd op het stofje. Het is heel luchtig, ideaal voor zomerse temperaturen. 




Er zijn heel wat opties bij dit patroontje. Ik koos een eenvoudige jumpsuit met korte broek (playsuit) en mouwtjes.

In het oorspronkelijk patroon staan geen korte mouwtjes, maar vertrekkende van een lange mouw is het natuurlijk niet zo moeilijk om de mouwen in te korten.

Ik nam de mouwen wel 7 cm langer dan de uiteindelijke gewenste lengte. Bij de afwerking van de mouw vouwde ik ze 5 cm om naar binnen en naaide ze vast. 



Op die manier kon de mouw twee keer mooi omgeplooid worden naar buiten, zonder dat je naden ziet! (Je kan eventueel ook gebruik maken van een apart beleg zoals bij de Lucy jurk) 



Uiteraard was het voor mijn tweejarige wel nodig om hier en daar het patroon wat aan te passen. Bij mijn aanpassingen startte ik van het patroon maat 3j. 

Voor het bovenstuk paste ik de lengte en de breedte aan. De mouwen en halsuitsnijding bleven identiek aan maat 3. 
Ik verkorte het bovenstuk onderaan met 1,5 cm. 

Ik verduidelijk wat ik bedoel aan de hand van een schets ;-) 

Voor de zijnaden versmalde ik geleidelijk aan het bovenstuk van oksel naar onderkant met 1 cm. Ter hoogte van de oksel versmalde ik dus niet. Dit is helemaal geen professionele manier, maar zo moeten de mouwopeningen en de mouwen niet worden hertekend. Doordat het bovenstuk een beetje gefronst wordt zie je hier eigenlijk niets van.

Doordat je het bovenstuk versmalde, zal ook de riem (een eenvoudige rechte strook) een beetje moeten worden ingekort. Eens het bovenstuk in elkaar zit, kan je gewoon de lengte van de riem aanpassen door er een stukje af te knippen.

Voor het shortje ging ik pas heel amateuristisch te werk hihi. Ik naaide eigenlijk gewoon maatje 98 ineen. Ik paste het broekje dan op de riem van het bovenstuk en mat na hoeveel ik de zijnaden moest versmallen. Ik versmalde het shortje dan door gewoon naast de eerder gestikte naad te stikken. Ook hier versmalde ik geleidelijk zodat enkel het bovenste deel van het shortje verandert.

Ik weet dat dit heel amateuristisch is. Volgende keer misschien op een iets professionelere manier maar achja ik ben toch tevreden over de fit van de playsuit, en uiteindelijk is dat het enige dat telt he ;-)

Ik naaide een beleg aan het shortje om zo de indruk te geven dat de stof werd omgeslagen.

Nog een beetje fotospam, want ben stiekem toch fier op het resultaat!







Patroon: Marieke van Ikatee

Stof: Modecoupon


Bedankt voor je bezoekje! 


Je kan me ook volgen via instagramfacebook en/of bloglovin


x Iris x